Cuba

19 maart 2015

Wat een ervaring; CUBA! Gewoon geweldig. Kees vond het de mooiste reis die hij ooit gemaakt heeft. Ik vond het in ieder geval de meest interessante en had het zeker niet willen missen.

We begonnen goed. Overnachten bij v.d.Valk om snel op het vliegveld te kunnen zijn. Toch de shuttlebus voor ons neus weg zien rijden en toen maar met de lokale bus naar Schiphol gegaan. We hadden in ieder geval heerlijk ontbeten.

We hadden een goede reis en werden in Holguín netjes opgehaald. Het was de eerste ontmoeting met ons reisgezelschap. In de bus is het verplicht om een Cubaanse reisgids mee te laten reizen. Dat was Abél. De chauffeur heette Rogér. De Nederlandse reisleidster was Nienke Brouwers.

Onze eerste overnachting was vervallen omdat de plaatselijke honkbalploeg een belangrijke wedstrijd moest spelen. Wij moesten daarom noodzakelijkerwijs naar een resort waar nog honderden anderen logeerden. Een pakhuis van mensen. Vreselijk! Erbarmelijk onderkomen in smal bed en scherpruikende lucht van de waarschijnlijk ontelbare Havanna's die daar gerookt waren. 's Avonds moesten we aanschuiven aan het buffet. Armbandje om want het eten zat er bij in. Het leek het ziekenhuis wel. Een lange rij met wachtenden op de trap want de eetzaal was boven. Dit herhaalde zich weer bij het ontbijt. Wat stond ons deze reis nog meer te wachten? Gelukkig bleek dit achteraf het slechtste onderkomen waar we huisden.

We gingen de volgende dag op weg naar het Sierra Maestra gebergte. De streek waar Fidel Castro met zijn kornuiten, zich verborgen hield alvorens hij slaagde met zijn coup op Bautista. Een prachtige behuizing met heerlijk terras. Hier kregen we de eerste salsa-les van Abél. Kees hoefde niet zo erg. Die zal lekker aan zijn Buckaneero biertje.

De volgende dag maakten we een mooie wandeling door de prachtige natuur en bezochten een armoedig houten huisje (boerderijtje). Voor 10 cuc(ongeveer €10,-- dronken we daar heerlijke koffie (dat hebben ze zelf) en aten we vers fruit (hebben ze ook zelf) met een man of 14. Die 10 cuc is voor hun heel veel geld.

We konden ook nog zwemmen als we wilden. Ik liet mijn oververhitte voeten bengelen in het heldere water. 's Middags liet ik mijn vermoeide spieren masseren voor een zacht prijsje door een Cubaanse mama die vroeg of ik misschien een cadeautje had voor haar kinderen. Dit was voor het eerst dat ik meemaakte dat "normale"mensen zonder gène, bedelen. Bedelen is in Cuba, hoewel door de staat verboden, veelomvattend een manier om hun karige inkomen bij te spijkeren. Mensen die werken ontvangen daar ongeveer omgerekend 15 tot 20 euro per maand. Ze hebben hun eigen munt de cup. Daarmee kopen ze in staatswinkels en ook krijgen ze bonnenboekje waar ze gratis produkten kunnen krijgen. Lange rijen voor dit soort verkooppunten is normaal. Hamsteren ook, als er weer eens iets te krijgen is wat er niet veel is.

We hebben op deze reis ontzettend veel geleerd over de geschiedenis van Cuba en het is te veel om daar hier over uit te wijden. Het was wel een heel boeiend verhaal en uiteraard hebben we vele plekken bezocht waar de historische hoogtepunten zich afgespeeld hebben. Elke dag hoorden we van onze Cubaanse gids over de heroïsche daden van Fidel en Ché. Natuurlijk doorzagen wij wel dat het verhaal wel éénzijdig werd verteld. Toch wel interessant om het eens van die kant te horen.

1. Marja en nico:
    19 maart 2015
    Hola amiga,
    En........kon je een cadeautje bedenken: met een balpen zijn ze al erg blij. Maar als je het niet weet (dat vragen om cadeautjes) sta je wel met je mond vol tanden. Kon je nog een beetje uit de voeten met je spaans, of hebben ze toch een soort dialect?
    groetjes van ons